Uvod v mahjong. Primerno za vse, ki se še nikoli niso srečali z igro

Ta članek je uvod v mahjong, ki opisuje splošno podobo igre, brez podrobnih pravil, tako da lahko vsak, ki razmišlja o začetku igre, razume vsaj osnove igre. Če boste ta članek prebrali kot uvod v učenje podrobnih pravil, smo prepričani, da bo vaše nadaljnje učenje mahjonga potekalo gladko.

Mahjong je zelo zabavna miselna tekmovalna igra

Mahjong je tradicionalna namizna igra, ki izvira iz Kitajske. To je igra za možgane, polna elementov sreče, verjetnosti in igranja proti nasprotniki.

Kaj je čar mahjonga?

🀄 Strategija

Mahjong ni samo igra sreče, ampak zahteva visoko raven strategije in presoje. Venomer je potrebno brati nasprotnikove roke in si prizadevati za optimalno končanje. Kdor se v nenehno spreminjajočih se razmerah najbolje odloči, je bližje zmagi.

🀄 Ravnotežje med znanjem in srečo

Mahjong je igra, ki je popolna kombinacija sreče in spretnosti. Element sreče je odvisen od dobljenih ploščic, vendar se mora igralec sam odločiti, kako jo bo čim bolje izkoristil. Tudi če nimate sreče, lahko s strategijo in dobro presojo odprete nove situacije, medtem ko vam sreča daje priložnost, da ste drzni in agresivni. Zaradi tega ravnovesja je igra prijetna za igralce vseh nivojev.

🀄 Občutek zadovoljstva pri sestavljanju kombinaciji

Ena od privlačnosti igre mahjong je občutek dosežka pri sestavljanju jakujev. Jaku (veljavna kombinacija) so pogoji, ki so potrebni za končanje v igri mahjong, in lahko segajo od preprostih do težjih in kompleksnejših. Jaku je točno določena kombinacija zbiranja ploščic. Poseben občutek dosežka je, ko z zbiranjem ploščic na želen način ustvarimo močen jaku!

🀄 Napetost in vznemirjenje

Pri mahjongu je napetost še posebej visoka v pozni fazi igre. Ko je kombinacija že skoraj zbrana, ali ko je drug igralec blizu zmage, lahko že najmanjša napaka v presoji odloči o zmagovalcu ali poražencu. Ta napetost je edinstvena in je ni mogoče najti v nobeni drugi igri s kartami ali namizni igri.

🀄 Druženje in komunikacija

Mahjong je tudi družabna igra, ki se igra za mizo s prijatelji, družino in včasih tudi neznanci. Med igro se spodbuja pogovor, po končani igri pa je užitek razpravljati o vtisih in analizah. Z deljenjem veselja ob zmagi in razočaranja ob porazu se pogosto krepijo tudi vezi.

Mahjong ima tudi profesionalno ligo

Profesionalna liga M-League se je začela leta 2018, sezona 2022 pa je postala priljubljena med široko paleto generacij. M-League je japonska liga izbranih igralcev, ki sklepajo profesionalne pogodbe z znanimi podjetji. To je najmočnejša liga v mahjongu, kjer igralci tekmujejo za ugled ekipe.

V Evropi obstaja EMA (European Mahjong Association), ki vsako leto priredi evropsko prvenstvo.

Svetovno prvenstvo pa poteka pod okriljem WRC (World Riichi Championship). Svetovnega prvenstva v Tokiu 2025 se je udeležil tudi Slovenija.

Mahjong super osnovna pravila

Preden si ogledamo pravila, poglejmo kakšna igra sploh je mahjong. Mahjong je azijski remi, ki se namesto s kartami, igra s ploščicami. Igra je za 4 igralce (lahko igrajo tudi samo 3), cilj igre je na koncu imeti največ točk. Vsak igralec ima na začetku določeno število točk, med igro se točke izmenjujejo med igralci – plačilo za zmago.

Ker je včasih težko zbrati 4 ljudi za igro, so na voljo tudi internetne igre (brskalnik ali telefon).

Mahjong je podobno kot šah, tekmovalna igra, le da je dogajanje hitrejše in je poleg znanja potrebno imeti tudi nekaj sreče.

Igralne ploščice

Pri mahjongu uporabljamo ploščice. Standardna velikost je 26 x 19,5 x 16 mm, vendar se lahko uporablja tudi večje ali manjše. Za redno igranje se ponavadi uporablja 28 mm (28 x 21 x 16,5 mm), pri avtomatskih mizah pa 30 mm ali celo 33 mm. Ploščice so razložene v poglavju 2. Spoznajmo se s ploščicami.

Ploščice za ročno igranje

Ploščice za avtomatsko mizo

Zmagovalna roka je 14 ploščic

Za končanje moramo zbrati 14 ploščic. Kdor prvi zbere zmagovalno roko, zmaga. Ostali igralci ne nadaljujejo igre. Zbrati je potrebno točno določene kombinacije, imenovane jaku. Jakujev je skupaj 38. Glede na težavnost, se tudi točkovno razlikujejo. Obstajajo tudi lokalni jakuji.

Vendar tudi če imamo jaku, ne moremo končati, če nimamo osnovne oblike roke – 4 komplete in glavo.

V osnovi moramo zbrati 4 komplete po 3 ploščice (4 x 3=12 ploščic) in 1 par oz. glavo (2 ploščici). Skupaj 12+2=14 ploščic.

POZOR! Za končanje vedno potrebujemo osnovno obliko roke – 4 kompleti in 1 par. Osnovna oblika pa ni nujno tudi jaku (veljavna kombinacija).

Tekmovanje za točke

Na začetku igre vsak igralec dobi enako število točk. Ponavadi je to 25000 ali 30000. Mahjong je Igra, kjer si igralci točke izmenjujejo, zmagovalec je igralec, ki ima na koncu igre največ točk. Pri igranju v živo se uporabljajo točkovne paličice, pri računalniških (spletnih) igrah pa je št. točk posameznega igralca prikazano številsko. Ob končanju prejmemo od 1000 pa vse do 48000 točk, zato za končno zmago ni pomembno kolikokrat končamo, pomembno je, da končamo z velikim številom točk (drugače rečeno, z drago roko).

Predstavimo igralce

Pri mahjongu imamo 4 igralce, tri igralce in enega delilca. Delilec je igralec, ki začne rundo (tudi vrže kocke na začetku runde). Ob končanju dobi 1,5-krat več točk kot igralec, kar pomeni da je to zelo dobra vloga. Po drugi strani, pa mora plačati 1,5-krat več v primeru, da igralec samostojno konča (cumo končanje). Ko zmaga en izmed igralcev, se vloga delilca prenese na igralca na desni strani.

V eni igri ni omejenega števila rund

Pravzaprav število rund v eni igri ni fiksno in se spreminja glede na situacijo. Obstajata dve vrsti iger: vzhodna bitka in hančan.

🀄 Vzhodna bitka

Pri vzhodni bitki je vsak igralec enkrat delilec. Najmanjše število rund je 4. Če konča delilec, se število rund poveča.

🀄 Hančan

Pri hančanu je vsak igralec dvakrat delilec. Najmanjše število rund je 8, se pravi 2-krat več kot pri vzhodni bitki. Pri hančanu igramo vzhodno in južno bitko.

Hančan je osnovna igra, vendar znajo hančan igre trajati več kot uro in pol, zato se veliko ljudi odloča samo igro vzhodne bitke.

Pri mahjongu uporabljamo igralne ploščice. Imamo 34 različnih ploščic. Vse ploščice so 4 enake, kar pomeni da je igralni komplet 4 x 34 = 136 ploščic. Ploščice delimo v 2 večji skupini in 5 podskupin. Skupine so pomembne predvsem, ko se učimo zmagovalnih kombinacij. Ker gre za kitajsko igro, imajo ploščice tudi kitajske besede, vendar se za igranje besed ni potrebno naučiti. Za igranje se je potrebno naučiti nekaj znakov – 4 smeri neba in številke od 1 do 9.

Številske ploščice

Številske ploščice so razdeljene v 3 skupine oz. barve.

  • Manzu ali števila.
  • Pinzu ali krogci.
  • Sozu ali bambusi.

Vsaka barva ima števila od 1 do 9. Posebej je treba biti pozoren pri 1 sozu, saj ni bambus, ampak pav. Številske ploščice lahko sestavljamo v komplete kot lestvice 234 ali kot trise 111. Veljaven komplet je sestavljen samo iz ploščic iste barve.

Tris

Lestvica

Znakovne ploščice

Znakovne ploščice so razdeljene v 2 skupini.

  • Smeri neba
  • Izvori

Znakovne ploščice lahko sestavljamo v komplete samo kot trise. Lestvice iz različnih znakovnih ploščic niso možne. Čeprav lestvice niso možne, imajo znakovne ploščice še vedno zaporedje. To zaporedje postane pomembno pri dori (doro bomo izpustili v tem uvodu v mahjong).

Smeri neba

Trije izvori

Za zmago potrebujemo 4 komplete in 1 glavo, skupno 14 ploščic. Pri mahjongu zmaga samo tisti igralec, ki najhitreje zbere zmagovalno obliko. Zmagi v eni rundi rečemo končanje.

Poleg osnovne oblike roke (4 kompleti in glava), potrebujemo za končanje tudi tudi jaku. Kaj je jaku (veljavna kombinacija), si bomo ogledali v nadaljevanju. Za enkrat si samo zapomnimo kaj so kompleti in kaj je glava.

Kompleti in glava

Najprej si oglejmo komplete in glavo. Komplet je lahko sestavljen in treh ali štirih ploščic. Imamo 3 vrste kompletov:

  • Lestvica
  • Tris
  • Četverček

Glava je vedno par ploščic.

Lestvica

Kot že samo ime pove, je lestvica komplet, sestavljena iz številskih ploščic, ki so zbrane po vrsti. Veljavna lestvica je lahko samo v isti barvi. Primeri veljavne lestvice: 123, 567, 789. Primeri neveljavne lestvice: 912, 891.

Tris

Kot že ime po, je tris komplet, sestavljen iz treh enakih ploščic. Ploščice so lahko številske ali znakovne. Pogoj je, da so vse tri ploščice enake.

Četverček

Podobno kot pri trisu, morajo pri četverčku biti vse štiri ploščice enake. Načeloma je komplet sestavljen iz treh ploščic, vendar je četverček izjema, saj vsebuje 4 ploščice.

Omenili smo, da je zmagovalna oblika 14 ploščic, vendar imamo lahko pri enem četverčku 15 ploščic, pri dveh 16, pri treh 17 in pri maksimalno štirih 18 ploščic. Kdaj lahko sestavimo komplet iz štirih ploščic, si bomo ogledali v nadaljevanju, kjer bomo spoznali klic kan.

Glava

Za glavo sta potrebni dve enaki ploščici. V glavi so lahko številske ali znakovne ploščice. Za zmago imamo lahko le 1 glavo.

Spoznajmo se z igralno mizo

Zdaj, ko smo razložili, da je mahjong igra pri kateri se zbirajo ploščice, si oglejmo mizo za mahjong in poglejmo, kako se dejansko igra. Mahjong miza ni nujno, da je posebna miza, namesto tega se lahko uporablja majhna kvadratna miza s podlogo. Miza za mahjong v igri je videti takole.

Najprej vsak igralec pred sabo postavi zid na svoji strani mize. Ploščice na spodnji strani (naša roka) so vidne, vendar se v resnici med igro nikoli ne pokažejo na ta način. Ta slika je samo za ilustracijo. Na sliki so navedeni izrazi, povezani z igralno mizo.

Zid

Ploščice so zložene v dveh nivojih, kar pri pogledu od zgoraj ni jasno. Temu kupu se reče zid. Igralci s tega kupa po vrsti jemljejo ploščice in odvržejo tiste, ki jih ne potrebujejo. Mesto, kjer se vzame ploščica, je določeno, na zgornji sliki se ploščice jemlje z zgornje strani desnega kupa. Na začetku igre se ploščice dobro premešajo, nato pa vsi igralci skupaj zgradijo zid. Pri avtomatskih mizah se zid sestavi samodejno s pritiskom gumba.

Reka

Igralci vzamejo ploščico s kupa in odvržejo tisto, ki je ne potrebujejo. Mesto, kamor položijo odvrženo ploščico, se imenuje reka. Svoje ploščice seveda odvržemo v reko pred sabo. Obstajajo tudi pravila o tem, kako odmetavati. Vedno začnemo z levega konca reke. Ploščice v reki na vsakih šest ploščic postavimo v novo vrsto. To pomeni, da sedma ploščica ni postavljena poleg šeste, temveč tik pod prvo ploščico.

Palača

14 ploščic (7 ploščic po 2 nivoja) na zadnjem koncu kupa imenujmo palača. Ploščice v palači imajo posebno vlogo, ki jo je na tej stopnji težko razložiti, zato bomo razlago preskočili.

Priporočen potek igre

Preverimo lokalna pravila
Pripravimo vse za igro
Začnemo igro
Izmenjava točk
Igramo naslednjo igro

1. korak – preverimo lokalna pravila

Pravila, ki jih uporablja vsaka regija, vsaka mahjong organizacija ali celo vsak igralec, se lahko nekoliko razlikujejo. Priporočljivo je, da se o pravilih predhodno posvetujete z novimi igralci.

2. korak – pripravimo vse za igro

  • Razdelimo točke
  • Določimo sedežni red
  • Zgradimo zid
  • Razdelimo ploščice
🀄 Razdelimo točke

Odvisno od pravil, igro začnemo s 25000 ali 30000 tičkami. Bolj prevladuje začetek s 25000. Vsak igralec naj pred začetkom igre prešteje, da ima ustrezno število točk.
Točkovne palčke razdelimo sledeče (če imamo palčko za 500 točk, gledamo desno sliko. Drugače gledamo levo sliko):

1x 10000, 2x 5000, 4x 1000, 10x 100

1x 10000, 2x 5000, 4x 1000, 1x 500, 5x 100

Če začnemo s 30000, dodamo samo še 1 paličko za 5000 točk.

🀄 Določimo sedežni red

Pripravimo 4 smeri neba (東 南 西 北) in jih z licem položimo na mizo ter premešamo. Vsak od igralcev vzame 1 ploščico. Igralec, ki je mešal ploščice, vzame preostalo ploščico. Igralec, ki ima 東, se usede na poljubno mesto. Ta igralec je tudi začetni delilec. Igralci se usedejo na sledeč način:

🀄 Zgradimo zid

Na mizo damo vse ploščice in jih dobro premešamo. Ko so ploščice dobro premešane, vsak igralec pred sabo sestavi zid dolg 17 ploščic in visok 2 ploščici (skupno 34 ploščic v zidu).

🀄 Razdelimo ploščice

Ko zgradimo zid, vsak igralec dobi začetne ploščice. Vsak igralec vzame svoje ploščice iz kupa. Ker se igra v nasprotni smeri urinega kazalca, v tem vrstnem redu tudi jemljemo ploščice (東 -> 南 -> 西 -> 北). Ploščice iz kupa jemljejo v smeri urinega kazalca, začenši z delilcem, in sicer v štirih krogih: do treh krogov se jemljejo po štiri ploščice naenkrat, v zadnjem krogu pa po eno ploščico, tako da ima vsak igralec skupaj 13 ploščic. Delilec mora na začetku imeti 14 ploščic.

Položaj, s katerega začnemo jemati ploščice določimo z metom kock. Kocke vrže delilec (vzhod). Najprej določimo kup za deljenje, potem pa preštejemo od desne strani kupa (gledano iz perspektive igralca za kupom), do stolpca, ki so jo pokazale pike na kocki.

Primer: Na kocki je 7 pik.

Delili bomo iz kupa, nasproti od delilca (iz 西 kupa). Iz desne strani (gledano iz perspektive igralca za kupom) preštejemo 7 stolpcev. 7. in 8. stolpec prerežemo in začnemo jemati ploščice od 8. stolpca dalje.

3. korak – začnemo igro

Končno lahko pričnemo z igro!

Rundo prične delilec (東 igralec). Delilec že ima v roki 14 ploščic, tako da prvo ploščico odvrže pred sabo (v reko). Naslednji igralec (igralec na desni) potegne eno ploščico in eno, nepotrebno ploščico, odvrže. Igra se v nasproti smeri urinega kazalca. Ta postopek se ponavlja in vsak od igralcev poskuša pri tem sestaviti jaku. Cilj vsakega igralca je zbrati 4 komplete po 3 ploščice in 1 par. Komplet je lahko tris ali lestvica.

Igra se dokler eden izmed igralcev ne konča (zbere zmagovitega kompleta) ali dokler ne zmanjka ploščic v kupu. Vedno počakamo, da igralec pred nami (igralec na levi strani) odvrže ploščico, preden potegnemo novo ploščico iz kupa. Ploščic iz palače ne jemljemo.

Poznamo dva načina končanja – cumo in ron.

🀄 Cumo

Če ploščico, katero čakamo, potegnemo sami, kličemo cumo. V tem primeru nam vsi igralci plačajo za zmago.

🀄 Ron

Če kateri od soigralcev odvrže ploščico na katero čakamo, kličemo ron. V tem primeru nam vse točke plača igralec, od katerega smo klicali ron.

4. korak – izmenjava točk

Po končanju runde si je potrebno izmenjati točke. Točke vedno odložimo na mizo, nikoli ne ponujamo v roko. Če je potrebno vrniti drobiž, se najprej uporabi točke, ki so že na mizi. Preden pospravimo točke, preštejmo če smo dobili pravi znesek. Ploščice premikamo šele, ko smo se prepričali, da je znesek pravilen.

5. korak – igramo naslednjo rundo

Ko poračunamo, se igra nadaljuje z naslednjo rundo. Če je igralec, ki je zmagal rundo igralec, se pravice delilca prenesejo na igralca, ki je desno od trenutnega delilca. Sedežev ne menjamo, zato se igra začne znova od točke, kjer zgradimo zid.

Pri mahjongu za končanje ni dovolj zbrati le 4 komplete in par, potrebno je imeti tudi veljavno kombinacijo (jaku). Sedaj bomo razložili, kaj sploh je jaku. Začetnikom si jakujev ni potrebno zapomniti po imenih, naj si jih raje zapomnijo po obliki.

Kaj je jaku?

Jaku pomeni sestaviti točno določeno kombinacijo s ploščicami v roki. Če vzamemo primerjavo s pokrom, bi rekli da je pri pokru jaku par, tris, lestvica, flaš itd. Pri mahjongu je teh zmagovalnih kombinacij, jakujev, 38. Obstaja še več jakujev, katere imenujemo tudi lokalna pravila.

Za končanje je potreben jaku (veljavna kombinacija)

Primer, ko imamo jaku (tanjao)

Pri mahjongu obstaja tudi jaku imenovan tanjao. Tanjao je en izmed osnovnih jakujev, pri katerem imamo lahko v roki le številske ploščice od 2 do 8. 1, 9 in znakovne ploščice niso dovoljene. Ta jaku je uporaben tako za začetnike kot za profesionalce.

Kot smo že omenili, moramo imeti 4 komplete in par (glavo). Pri čemer nobena ploščica ne sme biti številka 1, 9 ali znakovna ploščica. Če sestavimo tanjao, lahko končamo igro.

Primer, ko nimamo jakuja

Zbrane imamo 4 komplete in par, vendar nimamo jakuja. Samo s tem ne moremo končati. Če proglasimo riči, dobimo jaku in lahko končamo. V primeru, da zadnjo ploščico potegnemo sami, tudi dobimo jaku (imenovan menzencumo) in lahko končamo.
Na primeru smo si ogledali kako lahko dosežemo tanjao in primer v katerem nimamo jakuja. Jakuje se je potrebno naučit za dobro igranje mahjonga.

Jakuji, ki se jih je potrebno naučiti najprej

Pri mahjongu je 5 osnovnih jakujev. Osnovni so zato, ker si jih je po obliki preprosto zapomniti in relativno preprosto zbrati. To so: riči, menzencumo, tanjao, jakuhai in toitoi.

Riči

Brez klicanja (pon, či, odprti kan) moramo priti v tenpai. Riči proglasimo naglas, na mizo odvržemo paličko za 1000 točk. Po proglasitvi, roke ne smemo več spreminjati. Lahko kličemo zaprti kan.

Menzencumo (samostojno zbrana roka)

Menzen pomeni samostojno, cumo pometi poteg ploščice. To pomeni, da moramo zbrati vse ploščice sami, končamo s cumo. Lahko kličemo zaprti kan.

Tanjao (od 2 do 8)

V roki imamo lahko samo številske ploščice od 2 do 8. 1, 9 in znakovne ploščice so prepovedane.

Jakuhai (vrednostna ploščica)

Zbrati moramo tris znakovnih ploščic. Veljajo samo trije izvori ter smer trenutne bitke (vzhod ali jug) in igralčeva trenutna smer neba.

Toitoiho (sami trisi)

Vsi štirje kompleti morajo biti trisi. Lahko imamo tudi kan.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Scroll to Top