Uvod v mahjong – za začetnike

V tem poglavju bomo predstavili vse potrebne elemente igre, da novinec postane začetnik. Mahjong začetnik je nekdo, ki je že igral mahjong in pozna sledeče elemente igre:

Pozna točkovne palčke.
Zna določiti sedežni red in začetnega delilca.
Zna razdeliti ploščice in posortirati začetno roko.
Pozna vse ploščice.
Pozna osnovne jakuje.
Zna klicati in odmetavati ploščice.
Ve, kaj je dora.

Ker je točkovanje zelo kompleksno, začetnikom ni potrebno poznati točkovanja. Je pa zaželeno, da vejo koliko hanov (osnovna enota za točkovanje) so vredni osnovni jakuji.

Začetniki naj si zapomnijo vrednosti posamezne točkovne palčke, da lahko med igro samostojno plačujejo točke. Pred začetkom igre naj ostalim igralcem povejo, da ne znajo točkovati in da potrebujejo pomoč pri točkovanju. Nekdo od ostalih igralcev bo začetniku povedal, koliko točk mora plačati.

Vrednosti palčk

Točkovne palčke so dveh vrst – bele in barvne. Ponavadi se pri ročnih setih uporabljajo bele točkovne palčke, pri avtomatskih mizah pa barvne. Tudi za ročne sete se da posebej kupiti barvne palčke. Pri avtomatskih miza obstaja tudi črna palčka za 10000 točk. Črna palčka se uporablja v primerih, ko gre igralec v minus. Pri ročnih setih se igralcu, ki gre v minus, da novo palčko za 10000 točk, posojilo pa se označi z žetonom, ki je ponavadi prisoten v setu. Lahko se označi tudi s kovancem ali čim drugim.

Najbolje si je najprej zapomniti bele palčke. Največ uporabljena je palčka za 1000 točk, saj je z njo tudi proglasi riči.

Barvne palčke imajo enako razporejene pike kot bele palčke, tako da si lahko število točk zapomnimo po vzorcu, Ko več igramo z barvnimi, se točke zapomnimo po barvah.

Kot vidimo, je pri barvnih palčkah še palčka za 500 točk.

V našem društvu uporabljamo ročni set z belimi palčkami, vendar smo dodali zeleno palčko za 500 točk, da ne uporabljamo 10 100-točkovnih palčk.

Začetna razdelitev palčk

Pred začetkom vsake igre obvezno preverimo ali imamo dovolj točk. Po nekaterih pravilih se začne igra s 25000 točkami, po drugih s 30000. Pred začetkom se dogovorimo pa katerih pravilih igramo.

Standardna razdelitev za 30000:

  • 1x 10000
  • 3x 5000
  • 4x 1000
  • 1x 500 (če imamo 500 točk)
  • 5x 100 (če imamo 500 točk), drugače 10x 1000

Standardna razdelitev za 25000:

  • 1x 10000
  • 2x 5000
  • 4x 1000
  • 1x 500 (če imamo 500 točk)
  • 5x 100 (če imamo 500 točk), drugače 10x 1000

Posebna razdelitev za 25000:

  • 3x 5000
  • 8x 1000
  • 3x 500
  • 5x 100

V poglavju Mahjong za novince smo omenili preprosto določanje sedežnega reda. Sedaj si bomo pogledali pravilno določanje sedežnega reda. Tako določanje se uporablja tudi na svetovnem mahjong prvenstvu (World Riichi Championship – WRC). Za začetek zgleda zelo zahtevno, vendar z nekaj vaje postane zelo enostavno.

Določanje sedežnega reda je povzeto iz uradnih WRC pravil.

POZOR! Ko vržemo kocke, začnemo vedno šteti od igralca, ki je vrgel kocke. Štejemo v nasprotni smeri urinega kazalca. Primer: mi vržemo 4. Kocke kažejo na našega levega igralca. Vržemo 6, kocke kažejo na našega desnega igralca.

Za pomoč si zapomnimo spodnjo ilustracijo. Zapomniti si moramo tudi smeri neba.

1. Pripravimo ploščice

Pripravimo vse 4 smeri neba ter številsko ploščico 1 in 2. Ponavadi sta to pinzu 1 in pinzu 2 (slika 1). Eden od igralcev premeša vse ploščice z licem navzdol (slika 2) in jih postavi v vrsto še vedno z licem navzdol (slika 3).

2. razdelimo smeri neba igralcem

Igralec nasproti igralca, ki je mešal ploščice, vrže kocke in določi začasnega delilca – začasen vzhod (slika 4). Igralec, ki je mešal ploščice, vse ploščice obrne, da so z licem navzgor in postavi 1 pin in 2 pin na skrajni rob znakovnih ploščic (slika 5), vrstnega reda znakovnih ploščic ne spreminja (slika 6).

3. presedemo se in določimo začetnega delilca

Če je bilo liho število pik na kockah, potem se smeri neba začne deliti od lihega števila (1 pin), če je bilo sodo število, potem se začne deliti od sodega števila (2 pin). V našem primeru je bilo število pik 8, zato začnemo deliti od 2 pin. Smer neba pri 2 pin (西), prejme začasen vzhod, 南 prejme igralec desno od njega, 北 prejme igralec nasproti in 東 prejme igralec levo (slika 7). Nato se vsi igralci usedejo na svojo smer neba, glede na začasen vzhod (slika 8).

Ko se vsi igralci posedejo na pravilne sedeže, začasen delilec še enkrat vrže kocke, da določi začetnega delilca (slika 9).

Tako kot s kockami določimo začetnega delilca, vsako rundo s kockami določimo od kod začnemo deliti ploščice. Pri kartah prerežemo kup igralnih kart, pri mahjongu pa prerežemo zid na točno določenemu mestu. Mesto razreza določi delilec z metom kock. Kot smo omenili že v Mahjongu na novince, lahko po metu preštejemo stolpce iz desne strani zidu in zid prerežemo. To ima smisel, ko je število pik na kockah majhno (ponavadi do 8). Ko pa je število pik na kockah veliko (9 ali več), pa je hitreje, če štejemo iz leve strani.

V tem poglavju si bomo ogledali kako učinkoviti prerezati zid in vzeti prvi četverček ploščic. Omenili bomo tudi nekaj bontona pri deljenju ploščic in kako ravnamo z zidom pri postavitvi in med igro.

Postavitev zidu

Ko igramo z ročnim setom, moramo sami zmešati ploščice in postaviti zid. Zdi postavi vsak igralec. Zid je dolg 17 ploščic in visok 2 ploščici. Za hitrejšo postavitev se lahko orientiramo na podlogo, ki jo uporabljamo. Primer je za Junkmat.

🀄 28 mm ploščice

🀄 26 mm ploščice

Ko zgradimo zid, ga potisnemo proti sredini, da imamo za zidom prostor za svoje ploščice, ter da je ostalim igralcem zid lažje dostopen. Zidu ne potisnemo proti sredini vodoravno z robom mize, ampak pod kotom. Z desno roko potisnemo zid bližje sredini kot z levo roko, tako da lev del zidu gleda preko levega zidu.

Primer dobre postavitve
Primer slabe postavitve

Pri avtomatskih mizah je zid že postavljen, vendar moramo vseeno pred deljenjem zid potisniti malo preko dvigala.

Deljenje ploščic

Ploščice se razdeli tako, da vsak igralec iz kupa vzame svoje ploščice. Nikoli ni, da bi en igralec razdelil ploščice vsem igralcem. Na začetku jemljemo po 4 ploščice. To ponovimo 3-krat, tako da imamo 12 ploščic. Na koncu delilec vzame še 2, da ima 14 ploščic, vsak od igralcev pa 1, da ima v začetni roki 13 ploščic.

Vsak igralec vzame blok štirih ploščic
Ko pridemo do konca deljenja, delilec vzame 2 ploščici, ostali igralci 1

Ko delilec vrže kocke, preveri število pik na kockah in prereže ustrezen zid za ustreznem mestu s tem, da prvi vzame 4 ploščice. Če je število pik manjše od 9, potem prešteje iz desne strani zidu in previdno vzame ploščice.

Če je število ploščic 9 ali več, potem preštejemo iz leve strani zidu in vzamemo ploščice. Za jemanje iz leve strani je formula drugačna. Tukaj gledamo, koliko ploščic še ostane po tem, ko smo vzeli prvi blok ploščic.

  • 9 pik: ostane 6
  • 10 pik: ostane 5
  • 11 pik: ostane 4
  • 12 pik: ostane 3

Vrstni red igralcev, ki jemljejo ploščice, je enak kot med igro (smer proti urinem kazalcu). Iz kupa pa ploščice jemljemo v smeri urinega kazalca, kot je prikazano na sliki spodaj.

Ko so vse ploščice razdeljeni, si posortiramo začetno roko. Delilec naj prvo ploščico odvrže že pred sortiranjem, oziroma opravi sortiranje hitro, da ostali igralci ne čakajo predolgo. Roko si lahko lepo posortiramo ko nismo na vrsti. Najbolje je, da se navadimo brati ploščice obrnjene tudi na glavo, saj tako lahko ploščice hitreje sortiramo in pričnemo z igro.

Pri ročnih mahjong setih mešanje ploščic in postavitev zidu zahteva največ časa, ki dejansko ni igralni čas. To je še posebej izrazito na turnirjih, kjer so tekme časovno omejene. Zaradi tega se potrudimo naučiti hitro zgraditi zid. Prav tako naj bojo igralci pozorni pri deljenju ploščic, da se ne izgublja čas popravljanje, kje je treba prerezati zid, v kateri smeri se jemlje ploščice, kdo je na vrsti ipd.

Začetniki se morajo naučiti brati igralne ploščice. Na Kitajskem ali Japonskem načeloma to ni problem, saj vsi znajo brati kitajske številke ter poznajo znake za smeri neba. Ker pa pri nas ne gledamo teh znakov že od rojstva, se jih moramo naučiti, če želimo tekoče igrati mahjong.

Kot je prikazano na sliki spodaj, se moramo naučiti znake za števila od 1 do 9 ter znake za smeri neba. Znakov za izvora ni potrebno znati, samo ločiti jih moramo od drugih znakov. Font na igralnih ploščicah je drugačen, kot se ga uporablja v knjigah ali pri pisanju na roke, zato si lahko tiskan font ogledate tukaj.

  • Ena 一
  • Dva ニ
  • Tri 三
  • Štiri 四
  • Pet 伍
  • Šest 六
  • Sedem 七
  • Osem 八
  • Devet 九
  • Vzhod 東
  • Jug 南
  • Zahod 西
  • Sever 北

Poleg manzujev in smeri neba, je potrebno poznati tudi 1 sozu. Čeprav so sozuji bambusi, je 1 sozu pav. Začetne igralce tudi zmede 8 sozu, ki je v obliki dveh M-jev. Prav tako pa začetni igralci težko ločijo med 6 in 9 sozu. Tukaj se orientiramo po barvah. 6 sozu je cel zelen, medtem ko ima 9 sozu sredinsko vrsto rdečo.

Z vajo in igro si boste hitro zapomnili kitajske znake. Je pa pomembno da si jih zapomnite, saj nepoznavanje znakov lahko privede v zoprne situacije, kjer zberete napačno lestvico (npr. namesto 456, zberete 458, tega pa se sploh ne zavedate) ali kličete smer neba, ki ni vaša, kar pomeni da nimate pogoja za zmago, mislite pa, da ste klicali lastno smer neba.

Za končanje moramo poleg veljavne roke imeti tudi veljavno kombinacijo. V tem poglavju bomo našteli 5 osnovnih jakujev, ki so priporočljivi za začetnike. Seveda te jakuje uporabljajo tudi profesionalci.

Zakaj je teh 5 priporočenih za začetnike? Razlog je v tem, da se jih je preprosto zapomniti in tudi skozi igro jih je preprosto zbrati.

Riči – vreden 1 han

Brez klicanja (pon, či, odprti kan) moramo priti v tenpai. Riči proglasimo naglas, ploščico za proglasitev ričija obrnemo vodoravno in na mizo odvržemo paličko za 1000 točk. Po proglasitvi, roke ne smemo več spreminjati. Lahko kličemo zaprti kan, vendar pod pogojem, da ne spremenimo čakanja ali oblike roke.

Menzencumo (samostojno zbrana roka) – vreden 1 han

Menzen pomeni samostojno, cumo pometi poteg ploščice. To pomeni, da moramo zbrati vse ploščice sami, končamo s cumo. Lahko kličemo zaprti kan.

Tanjao (od 2 do 8) – vreden 1 han, lahko kličemo

V roki imamo lahko samo številske ploščice od 2 do 8. 1, 9 in znakovne ploščice so prepovedane.

Jakuhai (vrednostna ploščica) – vreden 1 han, lahko kličemo

Zbrati moramo tris znakovnih ploščic. Veljajo samo trije izvori ter smer trenutne bitke (vzhod ali jug) in igralčeva trenutna smer neba.

Toitoiho (sami trisi) – vreden 2 hana, lahko kličemo

Vsi štirje kompleti morajo biti trisi. Lahko imamo tudi kan.

Odmetavanje ploščic

Ploščice, ki jih ne potrebujemo, odvržemo v reko pred sabo. Ponavadi je na mizi kompas, zato ploščice zlagamo ob rob kompasa. Ploščice odlagamo od leve proti desni. Ko v eno vrsto zložimo 6 ploščic, gremo v novo vrsto. Če ni klicev, ima 東 18 odvrženih ploščic, ostali pa 17 odvrženih ploščic.

Potrudimo se, da ploščice lepo zlagamo, da ostali igralci lažje razberejo vrstni red odlaganja.

Klicanje ploščic

Pri mahjongu lahko v določenih primerih kličemo soigralčevo odvrženo ploščico, če jo potrebujemo. Pri vseh klicih načeloma velja enak postopek:

  1. Na glas povemo akcijo, ki jo želimo izvesti.
  2. Odkrijemo ploščice, s katerimi sestavimo klican komplet.
  3. Vzamemo klicano ploščico.
  4. Odvržemo eno nepotrebno ploščico.
  5. Vse klicane ploščice postavimo v desni kot igralne mize. Pazimo na postavitev klicane ploščice.

V praksi sta koraka 1 in 2 skoraj sočasna. Ko izrečemo akcijo, tudi odkrijemo ploščice. V uradnih pravilih (WRC. EMA itd.) je vseeno ali najprej izvedemo korak 3 ali korak 4. Nekateri igralci najprej izvedejo korak 4, potem korak 3, kar je slaba navada, predvsem za začetnike. Korak 3 in potem korak 4 je varen način igre, da slučajno ne pozabimo vzeti klicane ploščice. Poleg tega je to naraven potek igre, saj vedno iz kupa najprej vzamemo ploščico, potem jo odvržemo. Zato tudi pri klicih najprej vzemimo ploščico, nato odvrzimo.

Posebnosti čija

Či je klic, s katerim iz dvojčka naredimo lestvico. Či lahko kličemo samo od levega igralca. Pon ima prednost pred či, tako da ponavadi malo počakamo, če kateri od igralcev kliče pon, preden kličemo či.

Ko kličemo opravimo korake od 1 do 4 iz prejšnje točke, moramo pravilno nakazati katero ploščico smo klicali. Klicana ploščica je vedno na levi strani kompleta in je postavljena vodoravno. Odkrit komplet mora zgledati enako kot pon od levega igralca.

Posebnosti pona

Pon je klic, s katerim iz para naredimo tris. Pon lahko kličemo od kateregakoli igralca. Kadar kličemo od desnega in nasprotnega igralca, moramo paziti, da klica ne zamudimo. Kadar kličemo od levega igralca, tega problema ni, saj smo tako ali tako na vrsti.

Ko kličemo opravimo korake od 1 do 4 iz prejšnje točke, moramo pravilno nakazati od koga smo ploščico klicali.

Posebnosti kana

Kan je klic, s katerim iz trisa naredimo četverček. Obstajajo trije različni kani.

  • A kan (zaprti kan)
  • B kan (odprti kan)
  • C kan (dodani kan)

A Kan lahko kličemo kadar sami zberemo 4 enake ploščice. Zaprti kan se šteje kot samostojno zbrana roka (še vedno lahko kličemo riči), čeprav moramo zaprti kan postaviti v desni rob mize.

Pri zaprtem kanu obrnemo zunanji ali notranji ploščici, da nakažemo da gre za samostojno zbrane ploščice.

B kan lahko kličemo od kateregakoli igralca. Kadar kličemo od desnega in nasprotnega igralca, moramo paziti, da klica ne zamudimo. Kadar kličemo od levega igralca, tega problema ni, saj smo tako ali tako na vrsti.

Za C kan moramo najprej klicati pon. Potem sami potegnemo še četrto ploščico in lahko kličemo kan.

Dodani kan – četrto ploščico dodamo ponu.

Pri kanu je še en dodaten korak. Po tretjem koraku vzamemo nadomestno ploščico iz palače. Če mi sedimo za palačo, najprej obrnemo novo doro, šele potem vzamemo nadomestno ploščico. Če nismo mi za palačo, počakamo na odkritje nove dore preden odvržemo ploščico.

1. Po klicu kana vzamemo ploščico (za odprti kan) in jo pravilno obrnemo. Če imamo zaprti ali dodani kan, pravilno postavimo ploščice.

2. Iz vrha vzamemo nadomestno ploščico.

3. Soigralec obrne novo doro. Če smo mi za palačo, najprej izvedemo ta korak, potem izvedemo 1. korak.

4. Odvržemo nepotrebno ploščico. Lahko se zgodi, da z nadomestno ploščico zmagamo. Zmaga z nadomestno ploščico pri klicanju kana se imenuje rinšankaiho.

Po klicanju kana se palača zamakne! V palači mora vedno biti 14 ploščic. Kličemo lahko največ 4 kane. Petega kana ne moremo klicati.

Dora nam ob zmagi prinaša dodatne točke. Vsaka dora je vredna 1 han. Čeprav je vredna 1 han, dora ni pogoj za zmago!

Vzemimo za primer, da končamo s tanjao (od 2 do 8) kombinacijo. Ta roka je vredna samo 1000 točk (1 han). Če imamo še doro v roki, je roka vredna 2000 točk (2 han). Če imamo 2 dori v roki, je roka vredna 3900 točk (3 han) in tako naprej.

Dora nam pomaga, da lahko ob zmagi dosežemo več točk

Kako določimo doro?

Doro določimo z dora kazalnikom. Začetni dora kazalnik je vedno tretja ploščica na vrhu iz leve v palači. Vsak dodaten kazalnik se obrne, če kdo od igralcev kliče kan. V primeru, da zmagamo z ričijem, obrnemo še spodnji kazalnik dore. Če je nekdo klical kan in imamo 2 kazalnika dore, v primeru zmage z ričijem pogledamo 4 kazalnike dore.

Dora je vedno naslednja ploščica od kazalnika dore. Pri številskih ploščicah je vrstni red preprost – če je kazalnik 1 pin, je dora 2 pin. Če je kazalnik 9 pin, je dora 1 pin. Pri znakovnih ploščicah pa si moramo zapomniti zaporedje.

Zaporedje izvorov
Zaporedje smeri neba

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Scroll to Top